Thursday, November 23, 2006

Hampi

I weekenden var en tur i Hampi. Vi fløj fredag aften til Bangalore (1½ time), hvorfra vi tog nattoget, 10 timer, stik nord til Hampi.
Hampi blev grundlagt i 1336 og var da og frem til år 1565 et af de største Hindu emperier i Indien. Ikke svært at forestille sig, når man ser størrelsen på denne fantastiske ruinby, som strækker sig over et areal på 43 km2. Emperiet kontrollerede i området bomuldsindustrien og al handel med krydderier, men kongedømmet blev i 1565 plyndret og ødelagt af en sammenslutning af sultaner.
Byen har en helt speciel stemning; som der står i vores guidebog ' time seems to stand still in the bubble of Hampi', og det beskriver det egentligt meget godt. Særligt området omkring bazaaren var super hyggelig med masser af restauranter, guesthouses, små butikker og boder. Lørdag lejede vi et par cykler og susede rundt i området. Dejligt igen at føle lidt frihed og selvbestemmelse og ikke have en chauffør ventende udenfor. Men det er til gengæld også det eneste sted i Indien, hvor vi overhovedet har turde sætte os op på sadlen.

Søndag gik vi en lang tur igennem de kongelige gemakker, hvor bl.a elefantstaldene var en skæg oplevelse (se 1. billede ovenover) og videre gennem vildmarken til et tempel, som lå på toppen af Hemakuta Hill, hvorfra der var den smukkeste udsigt over ruinerne og bazaaren. Gåturen var ret fantastisk; vi gik flere km forbi små tempelruiner, banan- og sukkerrørsplantager, får og geder og deres hyrder.

Søndag aften tog vi toget tilbage til Bangalore, hvor vi ankom kl 06.30, men så var det jo godt at vi kunne nyde morgenmadsbuffeten på Hotel Oberoi, som er en af Indiens fineste hotelkæder, til den nette sum af 65 kr pr person. Mandagen, inden vi fløj tilbage til Mumbai kl 19, blev brugt i Bangalore, som er en by i en rivende udvikling, og i stærk kontrast til resten af landet. Masser af fast-food kæder, shoppingmalls, par der holder i hånd, parker, botanisk have, men desværre også en overvældende forurening, som næsten satte lungefunktionen ud af drift...

Stemningsbilleder fra Hampi Bazaar

1 Comments:

At 12:24 AM, Anonymous Anonymous said...

Det lyder som en super fantastisk tur. Det er godt nok nogle fede oplevelser i får jer!
Billederne er bare kanon. Vi glæder os til at se alle 123.421 stk. eller hvor mange i nu når op på :o)