Thursday, November 16, 2006

Bhagwatis, Mumbai

Det er vist på tide at fortælle lidt om Bhagwatis, hvor jeg arbejder.
Bhagwatis har én afdeling i Mumbai, hvor jeg sidder, og én afdeling i byen Hyderabad, 1000 km mod sydøst. Omtrent 200 beskæftigede, både med projekter for FLS og lokale opgaver.
Jeg har primært assisteret med projekter for FLS, hvilket i de sidste 8 måneder har beløbet sig til to cementfabrikker i Vietnam, én i Algeriet, én i Egypten og én i Emiraterne. Der arbejdes i mindre projektgrupper, på hvert projekt, med en projektkoordinator samt en håndfuld ingeniører og tegnere. Jette (som også er fra ISC) og jeg træder så ind og assisterer hvor vi kan, og hvor der er behov. Hverken tegninger eller beregninger må udsendes til kunden før Jette eller jeg har godkendt materialet, så med 5 cementfabrikker med 400 tegninger på hver, har der været nok at se til. Samtlige projekter står dog til sidste aflevering her i løbet af november, så det tynder ud i arbejdet. Både ingeniører og tegnere er umiddelbart ligeligt fordelt på kønnene, hvilket vi jo ikke just kan prale af i Danmark, hvor den rådgivende ingeniørbranche er rimelig mandsdomineret.
Jeg sidder som en del af designgrupperne midt i et relativt åbent kontormiljø.
Der er opstillet skærme for at adskille de enkelte arbejdspladser. Det er de vist ret tossede med herude. Minder lidt om hvad man ser på film fra USA, men vel næppe hvad vi oplever i Danmark. Vi har ikke fået eget kontor, fordi det har været en vigtig del af arbejdet at skabe tillid samt nedbryde barrierer. De lokale skal turde komme til os med spørgsmål, lige meget hvor tossede de måtte være, og med kastesystemet, som stadigvæk fungere i bedste velgående i Indien, har det ikke været let i begyndelsen. Forarbejdet var dog gjort da jeg kom herud, men der vil altid være tilvænning for begge parter. Som ’hvid’ og ’Sir’ er mit ord som regel lov, og der bliver generelt ikke stillet spørgsmål ved hvad der bliver sagt. Derfor består vores opgave også i, at få de lokale ingeniører til at argumentere for deres valg og forsøge at få dem til at analysere sig frem til fornuftige og rimelige beslutninger. Ja, der har været nok at tage fat på.
Jeg bringer her til sidst et par fotos fra kontoret.


Thomas










Et par fotos fra kontoret.













Bihag med følge ved indvigelsen af nye lokaler.

3 Comments:

At 2:50 AM, Blogger Allan Østbjerg said...

Fornemt med lidt mere introduktion til det hele dernede - især at den kommer efter du har været der mere end ½ år haha.

Er billedet taget fra din plads, for så er det pudsigt, at du er den eneste med fladskærm?
Enten er Jette inder eller også er hun ikke med på fællesbilledet?!

 
At 4:31 AM, Anonymous Anonymous said...

Jeg skulle lige til at skrive det samme med fladskærmen Allan...
Han har sku også være så snu, at tage billedet højt, så vi ikke kan se hvor meget bordet flyder med A4 med æsleøre, kanelgifler, Coca Cola flasker osv. :o)

Kramer fra Helgo

 
At 12:16 AM, Blogger Stine & Thomas said...

Dejligt I hygger Jer...tosser. .o)
Nej, jeg har ikke fladskærm...faktisk har Jette og jeg elendigt hardware, for vi har sgu ikke så meget brug for det.
Og ja, jo...det var måske lidt sent, med hva' fa'en. I skulle se lidt derfra synes jeg. :o) Ciao.

Thomas

 

Post a Comment

<< Home